>Tenaga Dalam.

>Tenaga dalam adalah istilah energi didalam tubuh manusia. Pada dasarnya setiap orang mempunyai tenaga dalaman hanya sahaja kita belum tahu bagaimana untuk membangkitkan dan mengembangkannya. Beberapa kajian telah dijalankan untuk membuktikan medan energi yang ada di tubuh kita meskipun skuar dipercayai, sekarang telah ada banyak kajian sebagai bukti.

Secara pribadi saya percaya tenaga dalam adalah tenaga yang berasal dari tubuh manusia tanpa terkecuali sebagai sunatullah dari Allah SWT (tanpa energi ini tak lah kita dapat melakukan tugas tugas harian seperti makan, berjalan dan sebagainya) justeru Tenaga dalam adalah termasuk tenaga mutlak diberikan setiap manusia. Tenaga seperti ini pada dasarnya adalah suci dan murni dan diperolehi dengan cara penolahan – iaitu pernafasan yang benar. Dalam diolah maka energi yang dihasilkan akan semakin kuat. Tenaga Dalam yang di manfaatkan dengan jalan yang salah semata-mata hanya visualisasi dan kehendak penguna.

Pernafasan dan tenaga dalam hawa murni.
Apakah hubungkait tenagadalam dan pernafasan? sebenarnya it has all to do with tenaga dalam. Pernafasan yang betul akan menjana tenaga ekstra didalam tubuh..


lihat kajian ini di salah satu website oleh salah satu perguruan di Indonesia. (kerana kajian sudah sedia ada saya cuma menunjukkan sumbernya sahaja)

“Difusi buluh-buluh penampung diparu sistem pernafasan mentranfer oksigen di udara kedalam sel darah merah, dimana pendistribusianya dilakukan oleh sistem peredaran darah dan jantung keseluruh sel dalam tubuh, di dalam sel, secara kimiawi pernafasan sel menghasilkan molekul energi (molekul ATP adenosine triphospate), menggunakan O2 dan Glukosa (bahan bakar utama), dan membuang CO2 dan air metabolic (menghasilkan sekitar 300ml cairan metabolic dalam satu hari) dimana seluruh proses ini dinamakan pernafasan aerobik. Sebagai contoh setiap sel mengunakan sejumlah energi ATP dalam menyatukan molekul, akan tetapi beberapa jenis sel mengunakan ATP dengan caranya sendiri. Sebagai contoh, sel otot mengunakan ATP dalam kontraksi otot, dan sel saraf mengunakannya dalam impulse saraf, yang menjadikan anda tetap sadar dan waspada. Didalam udara sendiri dapat terkandung partikel debu, mikroba penyebab penyakit, allergens dan bahan yang dapat membahayakan tubuh atau iritasi dan bisa jadi terdapat polutan penyebab kanker, oleh sebab itu udara yang bersih dan segar merupakan kebutuhan pokok dalam bernafas, terlebih saat anda berlatih yoga.”

sumber : http://cipta-sejati-sumenep.blogspot.com/2009/07/pernafasan.html

Di malaysia pula, seorang guru, Master Hisham beliau mengulas..

APAKAH ITU TENAGA DALAM?
Sebetulnya setiap manusia memiliki tenaga dalam. Manusia memiliki unsur kimia tubuh iaitu ATP yang dapat berubah menjadi energi melalui proses metabolisme tubuh. Energi yang dihasilkannya sangat melimpah ruah, bahkan menjadi kekuatan yang luar biasa apabila manusia biasa sedang dalam keadaan tertentu misalnya panik, tidur jalan, trance, atau terhipnotis.ATP juga berfungsi sebagai energi cadangan, misal setelah lelah berolahraga, dengan beristirehat sejenak maka tenaga akan pulih kembali. Energi yang dihasilkan oleh ATP dalam kehidupan sehari-hari hanya berfungsi sebanyak 2,5% saja yang telah cukup untuk menghasilkan panas tubuh, proses metabolisme, mengaktifkan kimia tubuh, menjalankan alat pencernaan, dan aktiviti organ tubuh lainnya. Sedangkan yang 97,5% lainnya masih tersimpan sebagai energi cadangan.
Dengan latihan yang tekun, murid akan dapat membangkitkan, mengendalikan, dan memanfaatkan energi yang tersimpan tersebut untuk berbagai macam keperluan. Contoh disamping adalah bagaimana memanfaatkan tenaga dalam untuk menghancurkan batu tebing yang keras.

Bagaimana proses udara merangsang tenaga dalam? Ketika udara dihisap secara normal, oksigen hanya digunakan sebatas membantu lancarnya peredaran tubuh, melancarkan metabolisme tubuh, dan menbekal otak dengan kadar yang cukup. Selain itu juga merangsang energi untuk menghidupkan aktiviti tubuh, dalam batasan yang sangat sedikit, hanya cukup untuk menggerakan tubuh secara normal. Dan untuk membangkitan energi cadangan (tenaga dalam) diperlukan oksigen yang banyak dan efektif. Satu-satunya jalan adalah dengan mengubah taktik pernafasan biasa menjadi pernafasan yang khusus, iaitu dengan mengoptimalkan oksigen yang masuk jangan sampai banyak yang terbuang, sedangkan untuk bagian lain harus seimbang. Untuk membangkitkan energi tersebut secara cepat, oksigen harus diputarkan keseluruh tubuh secara cepat pula, sedangkan sisa pembakaran (CO2) harus dibuang secara cepat. Apabila tenaga dalam telah bangkit, akan terasa berupa hawa panas atau dingin sesuai dengan cara berlatih. Wajar bila orang yang memiliki tenaga dalam yang besar, tubuhnya akan kuat dan boleh jadi kebal terhadap segala jenis benturan, senjata, penyakit dan segala gangguan medis dan non-medis, hal ini terjadi dengan adanya energi yang lebih pada tubuh seseorang, sel-sel tubuhnya akan semakin padat dan searah, sehingga membuat tubuh menjadi padat.

INTI UDARA
Inti dari latihan pernafasan adalah menarik energi yg ada di alam semesta ini sebanyak-banyak ke dalam tubuh kita agar boleh dimanfaatkan secara optimal. Teknik pernafasan yang dimaksud disini adalah sebenarnya sasarannya adalah menghimpun inti udara, atau yg sering disebut prana, Ki kata orang Jepang, Chi kata orang China. Inti hawa atau prana ini bersatu dengan oksigen dan banyak sekali terdapat disekitar kita. Diantaranya ada yg disebut prana Matahari, adalah prana yg berasal dari sinar matahari. Prana ini menyegarkan seluruh tubuh dan memberikan kesihatan yg baik. Prana ini boleh kita peroleh dgn menyerap cahaya atau berjemur di sinar matahari. Prana Udara adalah prana yg terkandung di dalam udara atau butir-butir vitalitas udara. Prana udara diserap oleh tubuh dengan cara bernafas. Prana Bumi, prana yg terkandung di dalam bumi, prana ini diserap oleh tubuh melalui telappak kaki. Berjalan dengan tanpa alas kaki akan memperbanyak menyerap prana bumi ke tubuh. Pohon, beberapa pohon tertentu (seperti pohon yg rendang dan besar serta subur) memancarkan sebagian besar kelebihan prananya. Orang yg kepenatan bila beristirahat dibawah pohon akan cepat segar kembali.

ILMU PERNAFASAN
Ilmu pernafasan memiliki pengaruh luar biasa terhadap kesihatan. Dengan mengolah pernafasan secara tepat dan rutin maka berbagai macam penyakit dapat diubati dengan sangat cepat. Pernafasan yang dalam selama 60 detik dapat merilekskan jiwa dan raga dan memompakan O2 (oksigen) untuk mempertahankan energi ke otak dan otot-otot kita. Menurut alhli fisiologi jiwa dan raga ; sebagian besar dari kita melakukan pernafasan dangkal lewat otot dada dgn tidak terjadi pernafasan secara mendalam dan efisien di dalam paru yg menyebabkan terjadinya pertukaran antara O2 yg masuk dan CO2 (karbon dioksida) yg keluar. Saat menarik dan menghembuskan nafas mendalam dari perut akan terjadi aliran darah yg mengandung O2 lewat sistem kardiovaskular untuk meningkatkan fungsi jantung dan paru dan mengantarkan tambahan nutrien untuk otot-otot yg bekerja.

Berbagai penyakit fisik yang sudah terbukti dapat diubati dalam waktu sangat cepat melalui latihan pernafasan ini antara lain penyakit asthma, alergi, gastrik, darah tinggi, darah rendah, jantung, kolesterol tinggi, kencing manis (diabetes mellitus), gula, kencing batu, ginjal, lever, ambeien, sinuitis, migrain, vertigo, lemah syahwat, sering masuk angin, pegal-linu, cepat lelah, cepat tersinggung, mudah marah, dan berbagai penyakit fisik lainnya

Disamping itu dengan mengikuti latihan pernafasan yang rutin, emosi menjadi lebih terkendali, sehingga orang yang pemarah maupun yang mudah tersinggung akan menjadi lebih sabar. Demikian juga penyakit Stress akan hilang dan berubah menjadi rasa percaya diri dan bahagia.

Sedangkan bagi yang sudah sihat, dengan mengikuti latihan pernafasan akan meningkatkan daya tahan tubuh dan meningkatkan produktivitas kerja. Bahkan dengan mengikuti latihan pernafasan ini, kita akan terbebas dari kebiasaan dan ketergantungan memakai ubat-ubatan.

Bila kita sudah mampu mengoptimalkan teknik pernafasan ini, kita akan mempunyai kemampuan yang Luar Biasa, iaitu mampu menyalurkan tenaga / tenaga dalam / energi / hawa murni dari tubuh kita ke orang lain. Sehingga kita dapat mengubati orang lain dari jarak jauh tanpa menyentuhnya.

Sekian sedikit penjelasan mengenai Tenaga Dalam dan Hubung-kaitnya dengan ilmu Pernafasan. Bagi anda yang berminat untuk mempelajarinya kami ada menganjurkan kursus Tenaga Dalam Ilahi, Daya Sejati Insani.

keterangan lanjut: http://www.reiki-malaysia.com


lain artikel oleh Drs. H. Maryanto yang lebih lengkap dan terperinci boleh didapati di http://www.angelfire.com/fl/sutan/penjelasan.htm ( Perguruan Satria Nusantara)


Tenaga Rohani menurut analisa peribadi
Ok setelah panjang lebar diskusi tentang pernafasan tenaga dalam secara Ilmiah, sebenarnya tidak cuma dari pernafasan sahaja..Tenaga Dalam adalah pengolahan energy dari beberapa jalur.. iaitu
– Pernafasan
– Tenaga rohani
– Khodam – tenaga dengan bantuan makhluk lain.. (tidak saya bahaskan sekarang- secara peribadi saya kurang suka)
seterusnya mari kita beralih pula Aspek Tenaga Rohani. Tenaga Rohani adalah tenaga diperolehi dari ritual ibadah secara istiqomah. Adapun ritual ibadahnya adalah dengan berpuasa, zikirullah dan berdoa. Dilihat dari segi hukum akal sahaja tidak memadai kerana jawapannya nanti tidak jelas.
Kekuatan rohaniah adalah dikeranakan bantuan tuhan. Sebagai Orang islam, Saya percaya setiap amal ibadah itu diambil kira oleh tuhan yang maha esa.
“Sesungguhnya Allah tidak menganiaya seseorang walaupun sebesar zarah dan jika ada kebajikan sebesar zarah niscaya Allah akan melipatgandakan dan memberikan dari sisi-Nya pahala yg besar.
Pada mulanya mungkin kita tertanya-tanya apakah patut seseorang itu beribadah untuk kemahuan duniawi seperti yang dilakukan sesetengah siswa-siswi pencak silat mahupun tenaga dalam? Sebenarnya jika kita lihat dengan pemandangan burung helang kita akan dapati bahawa amalan seseorang itu juga menjaga si pengamal, dalam ertikata, mula-mula siswa akan beribadah kerana kehebatan ..ini wajar tetapi pada gilirannya pasti akan timbul kesadaran untuk beribadah dengan benar. Kesadaran akan ditanam perlahan-lahan secara tidak sadar sehingga siswa akan lebih tertarik terhadap perjalanan kerohanian daripada hal-hal duniawi. Ini terjadi apabila kita menekuni ibadah kita..
“Dirikanlah solat! Sesungguhnya solat itu menghalang perbuatan keji dan mungkar.”

jadi ibadah yang tekun dapat menghalang perbuatan keji dan mungkar.. jika orang itu tetap saja berperilaku keji maka kualitas solatnya harus dipersoalkan..

Hal hal tenaga kerohanian ini jelas menunjukkan kepentingan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT untuk kesemua hal-hal dalam hidup.

Sesungguhnya Aku berdasarkan persangkaan hamba-Ku kepada-Ku dan Aku bersamanya saat dia mengingat-Ku, jika dia mengingat-Ku dalam dirinya, maka Akupun akan mengingatnya dalam diri-Ku, dan jika dia mengingat-Ku di hadapan orang-orang maka Aku-pun akan mengingatnya dihadapan makhluk-makhluk yang lebih baik dari mereka, jika mereka mendekatiku sejengkal maka Aku akan mendekatinya sehasta dan jika dia mendekati-Ku sehasta maka Aku mendekatinya sedepa dan siapa yang mendatangiKu dengan berjalan maka Aku mendatanginya dengan berlari.” (HR Muslim)

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah-Ku.” (QS.Adz-Dzaariyaat:56)

Bantuan dari Allah swt memang ada dan sebagai orang Islam kita tidak menafikannya.. Jika kita mengatakan bahawa daya manusia itu terbatas maka pembukaan hijab kita juga sebatas prasangka kita. Tenaga Dalam dan tenaga Rohani adalah suatu kombinasi yang sangat bermanfaat.

Tulisan berikutnya akan membincangkan tentang konsep pengisian dan pengolahan tenaga dan dan pengunaan praktikal secara lanjut. Sampai disini dulu.. wasalam

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s